zondag 21 september 2014

Dag 17 - 22, 16-21 September, Arches, Canyonland en Mesa Verde

Dinsdag 16 September komen we tegen 2 uur aan in Moab waar we 3 dagen verblijven. Omdat we redelijk op tijd zijn rijden we gelijk Arches National Park in om even een rondje met de gopro te maken en een eerste indruk te krijgen. Het is weer een stukje warmer dan de afgelopen dagen dus de temperatuur is wel even wennen. In de avond rijden we naar balanced rock om een foto te maken met ondergaande zon maar de zon gaat achter de bergen onder dus dit was niet zo'n succes :)

De volgende ochtend rijden we naar Canyonlands National Park, een park met mooie uitzichten over verschillende canyons. We rijden eerst naar Mesa Arch, een mooie boog waar onder door je een canyon in kijkt. De zon staat nog laag dus in combinatie met de boog en het uitzicht een prachtig plaatje. Canyonlands lijkt een beetje op de Grand Canyon, waar we later nog naar toe gaan, en na bij de uitkijkpunten gekeken te hebben zijn we tegen de middag terug bij onze cabin en spenderen we de middag lekker aan het zwembad. Helemaal niet verkeerd met 35+ graden.

De volgende ochtend gaan we vroeg weg naar Arches NP omdat we een trail willen lopen naar Delicate Arch. In de ochtend is het wat koeler en omdat deze trail vrij steil omhoog loopt is dit wel zo prettig. Tegen 8 uur beginnen we aan de klim en zo'n 50 minuten later zijn we boven. Best een behoorlijk steile klim, goed drinken en rustig aan lopen. Bij de arch is het erg druk met aziaten, wat een irritant volk is dat. Minimaal 30 foto's per persoon maken, daarna de volgende, etc etc etc en daarna de eerste weer opnieuw op de foto. Na een kwartier loopt Linda er maar op af met de mededeling dat er meer mensen foto's willen maken en daarna zijn ze met een minuutje verdwenen :)
We schieten er aardig wat foto's en na een half uurtje beginnen we aan de terugtocht die wat makkelijker is omdat het berg af is. Na Delicate Arch rijden we nog langs verschillende arches die in de buurt liggen waaronder de prachtige Double Arch. Tegen de middag duiken we weer lekker het
zwembad.

Vrijdag ochtend zijn we weer vroeg op om richting Landscape Arch te rijden. Dit is een erg lange en dunne boog, op een half uurtje lopen vanaf de parkeerplaats. We schieten weer onze nodige foto's en lopen al gopro'end terug naar de auto. In de middag rijden we door richting Mesa Verde National Park. In dit park zijn verschillende indianen dorpjes te vinden uit
het jaar +/- 1200 onder overhangende bergwanden. We zouden eigenlijk richting Capitol Reef NP gaan maar omdat dit wat uit de richting ligt, een paar uur verder rijden hebben we hier voor gekozen. Na 2 uurtjes komen we aan bij het park en kopen we tickets voor 2 tours naar Cliff Palace en The Balcony House. Daarna rijden we verder het park in richting Spruce Tree House, een 'dorpje' waar je zelf rond kan kijken zonder tour. Het is bizar om te zien hoe men hier zo'n 800 jaar geleden woonde. De huisjes zijn precies in een kloof in de bergwand gebouwd, tientallen kamers waar zo'n 60 mensen woonden. Bijzonder om te zien.

Zaterdag ochtend rijden we vroeg weg richting het park omdat we de tour van 9 uur hebben, de eerste van de dag en het is zo'n 1.5 uur rijden naar het start punt. De tour start en we lopen een paadje dat in de rotsen uitgehakt is waarna we bij Cliff Palace aankomen. 800 jaar geleden stonden hier zo'n 150 kamer en woonden er ongeveer 100 mensen in deze kloof. De ruines die er nu nog staan geven een goed beeld hoe het er vroegen uitgezien moet hebben. Een erg mooie plek om te kijken, en leuk om de verhalen en uitleg te horen van de ranger die de tour geeft. Nadat we bij de uitgang 10 minuten over een trap van 10 meter omhoog doen (oudjes) komen we bij de parkeerplaats en rijden we naar de volgende tour naar het Balcony House.
Om in het Balcony House te komen moeten we een ladder beklimmen van zo'n 10 meter hoog die schuin tegen een rotswand aan staat. Erg fijn als je hoogte vrees hebt zoals ik maarja, je moet er wat voor over hebben :) Nadat we boven zijn valt het huis een klein beetje tegen, Cliff Palace is een stukje groter maar het bekende Balcony House is wel leuk om even te zien. Bij de uitgang moeten we door een 45 cm brede gang van zo'n 5 meter kruipen, en ongeveer 60 cm hoog. Ik zit zowat klem met m'n camera tas op me rug en Linda staat al giechelend
bij de uitgang op me te wachten maar uiteindelijk kom ik er ook doorheen :) Nog even 2 trappen van een paar meter hoog opklimmen die boven een afgrond van een metertje of 100 staan en dan zijn we bijna weer terug bij de parkeerplaats. In de middag bekijken we nog een paar andere huisjes in het park en rijden we tegen 3 uur weer terug richting ons hotel.

Op zondag gaan we richting Monument Valley. Snel meer!

1. Leuk weer om te lezen! Zo te zien hebben jullie het echt super! Ik blijf het maar zeggen, maar de foto's zijn echt weer heel gaaf! Have fun!

2. Super mooi, ik was niet door dat gangentje van 45 cm gekomen jullie zullen wel weten waarom ha ha ha.
    Geniet er nog even van tot Maandag.